Etapy projektowania skutecznej strony internetowej
Kroki do zaprojektowania skutecznej strony internetowej
Myślisz o nowej stronie WWW dla swojej firmy i zastanawiasz się, co zrobić, by była skuteczna? Jakich błędów unikać przy projektowaniu stron? Jak dobrze zaprojektować stronę firmową? Od czego zacząć prace nad witryną firmową?
Jeśli któreś z powyższych pytań jest teraz w Twojej głowie to zapraszam Cię do lektury.
Co to jest skuteczna strona internetowa?
Żeby zaprojektować skuteczną stronę WWW najpierw musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym właściwie są skuteczne strony internetowe? Zacznijmy więc od tego, czym jest definicja skuteczności.
Moim zdaniem najprościej możemy wyjaśnić "skuteczność" jako miarę, poziom realizacji celu. To oznacza, że jeśli np. Twoim celem jest sprzedaż produktów Twojej firmy poprzez stronę WWW, to im więcej odwiedzin strony będzie prowadziło do sprzedaży tym bardziej strona będzie skuteczna. Tutaj przechodzimy do najważniejszego punktu.
Jaki jest cel firmowej strony internetowej?
Może to pytanie wyda Ci się dziwne, ale gdy zadaję je naszym klientom, często w odpowiedzi słyszę... ciszę. Szokujące? Niestety nie jest to rzadkość. Spójrz na przykładową rozmowę z klientem, który chce zamówić nową stronę internetową dla swojej firmy:
Pytanie: Zacznijmy od najważniejszego. Jaki jest najważniejszy cel, jaki ma realizować Państwa strona firmowa? Klient: Najważniejszy? Pytanie: To może inaczej. Jakie są cele wyznaczone dla Państwa strony WWW? Klient: Nasza strona ma być... ładna, lepsza od konkurencji, chcemy... być z niej dumni, ma pokazywać naszą ofertę... Tak. To tyle.
Brzmi znajomo? Żeby nie wchodzić w teorię i metody wyznaczania celów, jak choćby metoda SMART, skupmy się na jednym kluczowym kryterium. To kluczowe kryterium wyznaczania celu firmowej strony internetowej. Jest nim mierzalność celu. Żeby zmierzyć skuteczność strony WWW musisz najpierw określić mierzalny cel, czyli taki, który jesteś w stanie zweryfikować, zmierzyć.
Jak zmierzyć to, czy strona jest ładna? Znajdź jakąkolwiek stronę WWW, która Ci się podoba i zapytaj 20 znajomych, co o niej sądzą. Jak myślisz? Wszystkim się będzie ona podobała tak samo, jak Tobie?
Możesz też znaleźć dwie strony firm z określonej branży i zadać znajomym pytanie, która jest "lepsza". Tutaj prawdopodobnie też odpowiedzi będą bardzo różne.
Jak więc wyznaczyć mierzalny cel strony internetowej? Spójrzmy na kilku przykładach. Być może zależy Ci na tym, by osoby wchodzące na Twoją stronę zapisywały się na Twój newsletter, byś mógł budować bazę potencjalnych klientów. W takim przypadku możesz mierzyć, jaki procent osób odwiedzających Twoją firmową witrynę wypełnia formularz zapisu do newslettera.
Innym przykładem celu może być wypełnienie formularza zapytania ofertowego umieszczonego na stronie. Jeszcze innym pobranie darmowego poradnika opublikowanego przez Ciebie, wysłanie maila, wykonanie telefonu z zapytaniem o Twoje produkty lub usługi. Jeszcze lepszym przykładem jest dodanie produktu do koszyka, jego zamówienie i opłacenie tego zamówienia.
Osiągnięcie założonego przez Ciebie celu przez odwiedzających Twoją stronę firmową mierzymy więc tzw. współczynnikiem konwersji.
Co to jest współczynnik konwersji strony internetowej?
Jak obliczyć współczynnik konwersji strony WWW? Najprościej korzystając z prostego wzoru:
Oczywiście im wyższy współczynnik konwersji tym lepiej. Ideał to oczywiście 100% 🙂
Od czego zacząć prace nad firmową stroną internetową?
Poznaj 7 etapów projektowania stron internetowych. Postępuj dokładnie według poniższej instrukcji, by uniknąć najczęściej popełnianych błędów.
Etapy projektowania skutecznej strony internetowej.
Krok 1: Wyznaczenie celów
Oczywiście musisz najpierw wyznaczyć właściwe cele, jak opisałem to powyżej.
Krok 2: Opracowanie zawartości strony internetowej
Następnie wybrać ten jeden kluczowy, najważniejszy. Następnym krokiem jest przygotowanie zawartości strony, czyli skupienie się na treści strony WWW, by jak najlepiej realizowała Twój główny cel i cele dodatkowe..
Najważniejszym elementem zawartości w przypadku firmowej strony WWW będzie tekst, a raczej cały zestaw tekstów na stronę. Opracowaniem treści możesz zająć się sam lub zlecić to zewnętrznej firmie lub specjaliście z zakresu copywritingu, który do perfekcji opanował pisanie skutecznych tekstów na strony WWW.
Krok 3: Architektura informacji strony firmowej
Gdy masz już opracowaną całą zawartość, np. w edytorze tekstowym musi zostać ona podzielona na odpowiednie strony i podstrony. Które zdania znajdą się na stronie głównej, a które na podstronie opisującej szczegółowe cechy Twojego produktu?
Efektem prac nad architekturą informacji będzie jasny, czytelny i przejrzysty, a przede wszystkim intuicyjny system nawigacji przedstawiony w formie menu strony firmowej. Strony muszą posiadać również odpowiednie tytuły, by odwiedzający Twoją stronę wiedzieli, czego mogą się spodziewać po kliknięciu w dany element menu.
Krok 4: Projekt graficzny firmowej strony internetowej
Dopiero, gdy jest już gotowa treść, jaką chcesz umieścić na swojej stronie firmowej wraz z architekturą informacji, można przystąpić do opracowania projektu graficznego. Nie popełniaj błędów innych firm i nie zaczynaj od projektu graficznego. Dopiero teraz jest na to właściwy moment.
Wyobraź sobie, że projektant wnętrz ma zaprojektować pokój w Twoim domu lub mieszkaniu, ale Ty jeszcze nie wiesz ile i jakie meble chcesz w nim umieścić. Nawet, jeśli dostaniesz przepiękny projekt, a później okaże się, że chcesz dostawić w tym pomieszczeniu dodatkowo sofę, dwie szafy, biurko, komodę, stół i trzy krzesła, czy nadal taki projekt będzie piękny i przede wszystkim funkcjonalny? Oczywiście, że nie. Nie postępuj więc tak ze swoją firmową stroną WWW.
Krok 5: Kodowanie firmowej strony internetowej
Gdy masz już gotowy, dopracowany, ergonomiczny, użyteczny i ładny projekt graficzny strony firmowej, można przystąpić do kodowania strony WWW. Jego efektem musi być strona, która poprawnie wyświetla się niezależnie od rozdzielczości ekranu, z którego korzysta odwiedzający, czyli musi to być responsywna strona firmowa. Musi również być napisana poprawnie, zgodnie ze standardami programowania. Firmowa strona WWW musi ładować się szybko. Jeśli strona ładuje się zbyt długo istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści ją, zanim się załaduje. Szybkość ładowania ma również znaczenie dla miejsca, jakie Twoja strona będzie zajmowała w wynikach wyszukiwania Google.
Krok 6: Publikacja firmowej strony WWW, czyli wybór serwera
Wybór serwera ma również niebagatelny wpływ na szybkość ładowania się strony. Nie jest to oczywiście jedyne kryterium wyboru firmy hostingowej, czyli dostarczającej serwery.
Krok 7: Testy, badanie i ciągła optymalizacja
W momencie publikacji firmowej strony internetowej powinny zacząć się jej testy, badania i ciągłe prace nad optymalizacją strony.
Krótkie podsumowanie
Teraz wiesz już, co zrobić, by Twoja firmowa strona WWW była skuteczna. Wiesz też, jakich błędów unikać przy projektowaniu strony firmowej. Masz przed oczami gotową receptę w postaci 7 kroków do stworzenia strony firmowej realizującej Twoje cele. Nie ulegaj pokusie pójścia na skróty. Nie zmieniaj kolejności kroków. Do dzieła. Powodzenia!
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.