Paweł Śledziński

Co to jest UX (User Experience)?

Jak w prosty sposób wytłumaczyć, czym jest UX, czyli z ang. User Experience? Prosta definicja mówi, że jest to „doświadczenie użytkownika”, ale to nie jest wystarczające określenie pozwalające w pełni zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi.

Doświadczenie użytkowników systemów IT

Czym jest doświadczenie użytkownika przy korzystaniu z systemów IT, stron internetowych, aplikacji mobilnych, czy sklepów internetowych? Upraszczając to wszystko to, co wpływa na jego odczucia i wrażenia, pozytywne lub negatywne, w kontakcie, interakcji z danym produktem cyfrowym.

Firma (np. software house) świadcząca usługi programistyczne dla Twojej firmy powinna wykonać dane oprogramowanie, czy też aplikację w taki sposób, by z jednej strony sprostać Twoim oczekiwaniom biznesowym, a z drugiej strony zapewnić maksymalny możliwy poziom satysfakcji użytkowników z niego korzystających.

Jak zaprojektować oprogramowanie zapewniające pozytywne doświadczenia użytkownikom?

Użytkownik, który ma pozytywne doświadczenia wchodząc na stronę WWW firmy, logując się do systemu CRM, zamawiając produkty w sklepie internetowym, czy też używając aplikacji mobilnej odczuwa satysfakcję z kontaktu z danym rozwiązaniem. Dzięki temu nie zamknie przeglądarki, nie pójdzie do konkurencji i nie porzuci koszyka.

Dlatego też konieczne jest, by firma programistyczna tworząca oprogramowanie dla firm połączyła wiedzę z wielu dziedzin takich, jak:

✔️ Psychologia

✔️ Użyteczność

✔️ Ergonomia

✔️ Technologia

✔️ Estetyka

✔️ Projektowanie grafiki

Dobry projekt UX wymaga współpracy wielu specjalistów IT. Załóżmy, że interesuje Cię oprogramowanie dedykowane dla Twojej firmy. Z jednej strony występujesz Ty, jako przedstawiciel biznesu, czy też Twój menedżer. Określacie przez jakich użytkowników będzie używany system firmowy, jakie cele będą chcieli osiągnąć użytkownicy i w jakim kontekście.

Po stronie wykonawców jest firma programistyczna, w której pracują specjaliści IT tacy, jak:

✔️ Architekci UX

✔️ Programiści

✔️ Graficy

✔️ Analitycy

✔️ Architekci informacji

✔️ Projektanci

W zależności od skali Twojego projektu zespół może być większy lub mniejszy, ale zawsze musi współpracować ze sobą i z Tobą, mając na uwadze przede wszystkim zapewnienie doskonałych doświadczeń użytkownikom.

Nie zmuszaj użytkowników Twoich rozwiązań IT do myślenia

W 2000 roku Steve Krug napisał książkę „Don't Make Me Think”. To świetna książka wyjaśniająca jak nie należy i jak projektować strony internetowe i systemy IT. Jej motyw przewodni zawiera się w samym tytule „Nie każ mi myśleć”.

Użytkownik wchodzący na Twoją stronę firmową, czy korzystający z innego firmowego oprogramowania musi poruszać się w nim płynnie. Wchodzi na stronę w określonym celu, np. chce poznać Twoją ofertę, chce sprawdzić listę Twoich klientów albo skontaktować się z Twoją firmą, by uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. Jeśli zastanawia się, jak to zrobić, próbuje bezskutecznie znaleźć te informacje lub też zajmuje mu to zbyt dużo czasu to znak, że coś jest ewidentnie nie tak. Oznacza to, że UX Twojej strony, czy oprogramowania firmowego wymaga natychmiastowej poprawy.

Każdy człowiek funkcjonuje w oparciu o nawyki, utarte schematy, „automatyzmy”. Dzięki nim nie musimy nieustannie myśleć o wszystkim. Wsiadasz po raz pierwszy do samochodu innej marki i nie musisz zastanawiać się, jak działa kierownica i co musisz zrobić, żeby skręcić w prawo. Nie musisz zastanawiać się, który pedał to hamulec. Wkładając kartę do bankomatu robisz to zawsze tak samo, tą samą stroną, niezależnie od tego, w jakim banku masz konto i z bankomatu jakiej firmy korzystasz.

W systemach IT, w sklepach internetowych, czy na firmowych stronach WWW nawigacja powinna działać w sposób oczywisty i intuicyjny. To wszystko po to, by użytkownik mógł korzystać ze swoich nawyków i przyzwyczajeń, by nie musiał myśleć i irytować się, że nie może znaleźć tego, czego szuka.

Zapewnij przyjemność użytkownikom

Jeśli z Twojego oprogramowania, czy strony internetowej będzie korzystało się przyjemnie to właśnie takie skojarzenia będą mieli użytkownicy z Twoją marką.

Im prostszy będzie system IT, czy sklep internetowy, tym łatwiej będzie z niego korzystać i tym chętniej ludzie będą to robić. Zamiast zastanawiać się, jak np. dodać produkt do koszyka klienci po prostu będą to robili automatycznie. Skupią się na produkcie, na ofercie, a nie na technicznym procesie dodawania. Jeśli klient, który dokona zakupu w Twoim sklepie nie będzie pamiętał, jak wyglądał proces zamawiania to… świetna wiadomość dla Ciebie i Twojej firmy. Jeśli po tygodniu będzie w stanie dokładnie opisać krok po kroku, jaki koszmar przechodził w skomplikowanym procesie zamawiania produktu, który był mu niezbędny to… czas pomyśleć o nowym sklepie internetowym zaprojektowanym zgodnie z zasadami UX.

Jakie doświadczenia (UX) zapewniasz użytkownikom, gdy Twój sklep, CRM, czy strona będą ładowały się bardzo wolno? Odpowiedź jest oczywista. Widzisz więc, że również szybkość działania ma wpływ na zadowolenie i satysfakcję użytkowników.

Zadbaj również o estetykę wykonania danego rozwiązania IT. Niech będzie ono ładne, eleganckie, atrakcyjne wizualnie, przyjemne dla oka, przyciągające uwagę. Ważne, żeby oprawa graficzna nie przesłoniła tego, co najważniejsze, czyli merytorycznej zawartości np. strony WWW. Dopilnuj również, by na Twojej stronie nigdy nie pojawiły się błędy interpunkcyjne, gramatyczne, czy (o zgrozo!) ortograficzne. Pamiętaj, że to wszystko ma wpływ na sumaryczne odczucia użytkowników i ich finalną ocenę.

A jak robią to najlepsi? Inspiruj się działaniami takich marek, jak choćby AppleMercedesStarbucksNetflix.

Funkcjonalność, czy użyteczność?

A to nie to samo? Czym to się różni? Upraszczając, funkcjonalność systemów informatycznych to wszystko to, co możemy za ich pomocą zrobićUżyteczność systemów informatycznych to wskaźnik, jak wygodnie, komfortowo i efektywnie możemy to zrobić.

Co w takim razie jest ważniejsze? Odpowiedź brzmi: to i to. Zarówno funkcjonalność, jak i użyteczność produktów cyfrowych wpływa na User Experience, czyli właśnie ogólne doświadczenie użytkownika w kontakcie z tym produktem.

Określając to jeszcze szerzej i bardziej ogólnie, przychodzi mi na myśl definicja UX (User Experience) sformułowana przez Norman Nielsen Group, światowych liderów w obszarze UX opartego na badaniach użytkowników.

User Experience

„Doświadczenie użytkownika” obejmuje wszystkie aspekty
interakcji użytkownika końcowego
z firmą, jej usługami i produktami.

Źródło: Norman Nielsen Group - Definicja User Experience

Można dodatkowo powiedzieć, że dobre UX to spełnianie potrzeb i rozwiązywanie problemów użytkowników systemów IT połączone z wywoływaniem pozytywnych emocji.

Zawsze pamiętaj, że to użytkownik jest najważniejszy

Na koniec chciałbym podkreślić, to, co jest najważniejsze. Najważniejszym elementem, istotą UX są użytkownicy (ang. USERS). Dlatego też pokusiłem się o wyodrębnienie pięciu, moim zdaniem najważniejszych, elementów UX w formie takiego zestawienia:

User Experience - Users
Źródło: PerfectOne.pl

Gdy będziesz zastanawiać się, jaki powinien być Twój system informatyczny korzystaj z poniższej listy tych pięciu kluczowych elementów. Patrząc na niego i korzystając z niego lub też projektując go zadawaj sobie różne pytania, których przykłady znajdziesz poniżej. Weryfikuj, czy rzeczywistość zgadza się z poniższymi założeniami.

USEFUL = Użyteczny system IT

✔️ Czy mój produkt cyfrowy jest przydatny?

✔️ Czy moja aplikacja mobilna rozwiązuje problemy użytkowników?

✔️ Czy system informatyczny dostarcza konkretne rozwiązania?

✔️ Czy mój system IT automatyzuje procesy biznesowe w mojej firmie?

✔️ Czy funkcjonalność oprogramowania dedykowanego jest wystarczająca?

EASY = Prosty system IT

✔️ Czy moja strona WWW jest prosta w obsłudze?

✔️ Czy łatwo znaleźć dane kontaktowe do firmy?

✔️ Czy można szybko dokonać zakupów w moim sklepie internetowym?

✔️ Czy nawigacja na stronie firmowej jest zrozumiała dla użytkowników?

✔️ Czy łatwo można znaleźć i filtrować produkty w sklepie on-line?

ACCESSIBLE = Dostępny system IT

✔️ Czy mój system jest czytelny dla osób słabowidzących?

✔️ Czy moja strona poprawnie wyświetla się na różnych rozdzielczościach ekranu?

✔️ Czy osoby niepełnosprawne mogą korzystać z Twojej strony w sposób dla siebie dogodny?

✔️ Czy łatwo można znaleźć Twoją stronę firmową w internecie?

✔️ Czy mój sklep jest zoptymalizowany pod względem szybkości ładowania i działania?

ATTRACTIVE = Atrakcyjny system IT

✔️ Czy moja aplikacja mobilna jest atrakcyjna wizualnie?

✔️ Czy funkcjonalności mojego systemu informatycznego są pożądane przez użytkowników?

✔️ Czy kolory zastosowane na stronie współgrają z tożsamością wizualną Twojej marki? 

✔️ Czy moje rozwiązanie IT wyróżnia się na tle konkurencji?

✔️ Czy sposób prezentacji usług na stronie jest atrakcyjny dla odbiorców? 

TRUSTWORTHY = Wiarygodny system IT

✔️ Czy firmowa strona internetowa wzbudza zaufanie?

✔️ Czy łatwo można znaleźć dane rejestrowe Twojej firmy na stronie firmowej?

✔️ Czy treści na stronie są napisane poprawnie pod względem językowym, gramatycznym, ortograficznym itp?

✔️ Czy w moim sklepie jest polityka prywatności i regulamin?

✔️ Czy poziom projektu graficznego sklepu WWW wzbudza zaufanie? 

Teraz, gdy wiesz już czym jest UX i wiesz jak ważne są doświadczenia użytkownika w kontakcie z Twoją firmą, produktami i usługami, nie pozostaje Ci nic innego, jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce ulepszając swoje rozwiązania IT. Powodzenia!

Przeczytaj również

To perfekcyjny moment na wiadomość

Sukcesu nie warto odkładać na później.
Napisz, czego potrzebujesz i zobacz, jaką ofertę Ci przedstawimy!


Dziękujemy za wiadomość i Twój czas.
Odpowiemy Ci jak najszybciej, do usłyszenia!

Dziękujemy za wiadomość i Twój czas.
Odpowiemy Ci jak najszybciej, do usłyszenia!
chevron-up-circle