Paweł Śledziński

Co to jest API?

Jaka jest definicja API i jak w prosty sposób wytłumaczyć, czym jest API? API to skrót angielskiej nazwy „Application Programming Interface”, czyli Interfejs Programowania Aplikacji. Prawdopodobnie większość z nas już słyszała to określenie. Wyjaśnijmy to w prosty i zrozumiały sposób.

Przykłady wyjaśniające, czym jest API

Najlepiej wyjaśnijmy to na przykładzie. Wyobraź sobie, że jesteś w obcym kraju i ani Ty ani Twój rozmówca nie znacie tego samego języka i nie możecie się ze sobą skomunikować. Nagle pojawia się tłumacz, czyli osoba, która efektywnie komunikuje się w Twoim języku i w języku Twojego rozmówcy. Przekazujesz tłumaczowi swoje pytanie. On zadaje to pytanie Twojemu rozmówcy w zrozumiałym dla niego języku. Następnie uzyskuje od niego odpowiedź i tłumaczy ją w zrozumiały dla Ciebie sposób. Ten tłumacz to właśnie API.

Inny przykład wyjaśniający, czym jest API, to przykład z branży gastronomicznej. Wyobraź sobie, że jesteś w restauracji. Zajmujesz miejsce przy stoliku. Podchodzi do Ciebie kelner i podaje Ci menu. Z listy dostępnych potraw zamawiasz zupę pomidorową i średnio wysmażony stek z ulubionymi dodatkami. Kelner idzie na zaplecze do kuchni i podaje kucharzowi karteczkę z napisem: „Z0, 12M, 18, 24”. Kucharz wie, że Z0 oznacza zupę dnia, którą dziś jest właśnie zupa pomidorowa oraz pozycję numer 12, którą jest stek z oznaczeniem „M” rozumianym, jako stopień wysmażenia „medium” wraz z dodatkami nr 18 i 24. W efekcie dostajesz dokładnie to, co było w Twoim zamówieniu. W tym przykładzie kelner to API.

Definicja API

Czym więc jest API i jak można je zdefiniować? Interfejs API to sprecyzowany zestaw reguł, które określają sposób komunikacji i udostępniania sobie danych pomiędzy aplikacjami. Precyzuje on zarówno sposób zapytywania o dane, jak i określa format i strukturę zwracanych danych. API można również określić, jako połączenie pomiędzy aplikacjami.

Interfejs API umożliwia integrację pomiędzy różnymi aplikacjami, czy systemami. Działa jako pośrednik, czy też, wcześniej wspomniany, tłumacz. Ponieważ na tym blogu skupiamy się na aspektach biznesowych, odpowiedzmy sobie na pytanie, jakie są korzyści ze stosowania API.

Jakie są możliwości API?

Upraszczając, API pozwala na:

pobieranie

modyfikowanie

dodawanie 

usuwanie

 danych z systemów zewnętrznych.

Jakie są korzyści ze stosowania API?

Doprecyzujmy pytanie formułując je w taki sposób: „Jakie są korzyści biznesowe z używania API?”

API to możliwa integracja z zewnętrznymi systemami

Z biznesowego punktu widzenia oznacza to, że nie musisz tworzyć od podstaw własnych rozwiązań. Zamiast tego możesz integrować się z innymi gotowymi rozwiązaniami. Spójrzmy na przykład.

Integracje z systemami księgowymi

Załóżmy, że Twoja firma ma dedykowany sklep internetowy, czyli posiada własne oprogramowanie dedykowane. Za zakupy dokonane w sklepie trzeba wystawiać klientom faktury. Możesz oczywiście mieć w sklepie funkcjonalność generowania faktur za złożone i opłacone zamówienia. Dzięki niej możesz wysyłać do klientów faktury w formacie PDF. Musisz jednak wysyłać zestawienie wygenerowanych faktur do księgowości. Musisz też brać pod uwagę, że czasem będzie konieczne wystawienie faktury korygującej itp. Możesz oczywiście zamówić taką funkcjonalność w firmie programistycznej, która stworzyła Twój dedykowany sklep internetowy. A może zamiast tego lepiej będzie zintegrować się poprzez API z zewnętrznym systemem księgowym, z którego korzysta Twoja firma?

Dzięki temu faktury są wystawiane w specjalistycznym programie księgowym i przesyłane do Twojego sklepu. Oprogramowanie księgowe poprzez API otrzymuje dane niezbędne do wystawienia faktury ze sklepu. W nim również są wystawiane np. faktury korygujące. Zarówno faktury, jak i korekty faktur są wysyłane automatycznie poprzez API do sklepu internetowego. Dostrzegasz korzyści, jakie może przynieść Twojej firmie taka integracja i automatyzacja procesów księgowych?

API umożliwia dzielenie dużych systemów na mniejsze usługi

Kolejna zaleta stosowania API to możliwość dzielenia większych systemów na mniejsze komponentymoduły, czy usługi, mogące funkcjonować niezależnie od siebie. Na przykład zamiast tworzyć duży system, na który składa się z moduł CRM, moduł sklepu internetowego, moduł wystawiania faktur, moduł magazyn itp. możemy podzielić system na odrębne usługi. Dzięki temu możemy np. wykonać dedykowane moduły komunikujące się ze sobą poprzez API, a w przyszłości np. rozbudować  system CRM i zintegrować go z zewnętrznym oprogramowaniem księgowym, z systemem magazynowym napisanym w innej technologii, czy z zewnętrznym sklepem internetowym.

API to automatyzacja procesów biznesowych w firmie

Dzięki wykorzystaniu API możliwe jest zautomatyzowanie procesów biznesowych w firmie. Dobrym przykładem jest choćby wyżej wspomniany opis integracji z oprogramowaniem do wystawiania faktur. Cały proces odbywa się automatycznie bez konieczności ingerencji ze strony użytkownika.

API to bezpieczeństwo aplikacji internetowych

Dostęp do API odbywa się po uzyskaniu odpowiedniej autoryzacji, użycia klucza API, hasła itp. Dzięki temu dostęp do zasobów aplikacji jest zabezpieczony i ściśle określony. Jest to niewątpliwa korzyść stosowania API.

API umożliwia tworzenie nowych produktów cyfrowych poprzez łączenie gotowych aplikacji

Z pewnością kojarzysz aplikacje, czy serwisy internetowe oferujące usługi wyszukiwania i rezerwacji noclegów, połączeń lotniczych itp? To właśnie kolejny przykład wykorzystywania API. Aplikacje te łączą się z systemami hoteli, czy też linii lotniczych poprzez API, generując zapytania wybrane przez użytkowników. To właśnie przykład możliwości, jakie daje API pozwalając na tworzenie produktów cyfrowych poprzez integrację z istniejącymi już aplikacjami.

API pozwala na uniezależnienie się od technologii, w jakiej został wykonany dany system IT

Komunikacja poprzez API umożliwia komunikację pomiędzy systemami wykonanymi w różnych technologiach. To oznacza, że jeśli nasz system został napisany przy użyciu jednej technologii to poprzez API możemy łączyć się z system napisanym w zupełnie innej technologii, w innym języku, z wykorzystaniem zupełnie innej bazy danych itp. To bardzo duże ułatwienie i niewątpliwa korzyść używania API.

API umożliwia tworzenie aplikacji mobilnych

Dzięki API możliwe jest działanie i tworzenie aplikacji mobilnych. W momencie, gdy przez aplikację mobilną kupujesz coś w sklepie, to wszystkie operacje odbywają się na serwerze sklepu, a nie w Twoim smartfonie. To również jest przykład korzyści z wykorzystania API.

Zakres działania API

Ze względu na zakres działania API możemy podzielić na działające:

prywatnie - czyli w ramach danej aplikacji, bez udostępniania na zewnątrz

dla partnerów - czyli wyłącznie dla wybranych odbiorców, np. partnerów biznesowych, czy klientów, którzy wykupili abonament

publicznie - czyli dostępne publicznie bez ograniczeń

Co to jest dokumentacja API?

Dobrze wykonana, czytelna i aktualizowana dokumentacja to klucz do sukcesu przy korzystaniu z API. Dokumentacja API to swoista instrukcja korzystania z API zawierająca opis dostępnych zasobów, obsługiwanych metod, punktów dostępowych wraz z przykładami.

Podsumowanie wiedzy o API

Teraz wiesz już, czym jest API, do czego służy, jakie korzyści wynikają z jego stosowania i jakie kryją się za tym możliwości. Warto więc zastanowić się nad tym, w jakich obszarach możesz wykorzystać API w swojej firmie. Powodzenia.

Przeczytaj również

To perfekcyjny moment na wiadomość

Sukcesu nie warto odkładać na później.
Napisz, czego potrzebujesz i zobacz, jaką ofertę Ci przedstawimy!


Dziękujemy za wiadomość i Twój czas.
Odpowiemy Ci jak najszybciej, do usłyszenia!

Dziękujemy za wiadomość i Twój czas.
Odpowiemy Ci jak najszybciej, do usłyszenia!
chevron-up-circle